maandag 24 juni 2024

Er is nog hoop!

''Volhouden! Er is nog hoop, in alle moeilijkheden, beperkingen, volhard! Er is nog hoop!’’ Zo sluit Samuel zijn getuigenis af. Samuel, nu 23 jaar oud, bekend bij het Casa Resgate-team, evenals zijn moeder. Samuel werd op straat geboren, het Casa Resgate-team heeft altijd hoop gezaaid in zijn leven, jaren en jaren van zaaien. Nu had het team tijdens het Casa Resgate-kamp het voorrecht om samen met Samuel te dienen. Het was heel indrukwekkend om hem te horen delen over wat God in zijn leven deed, met hen die nog op straat leven. Er is hoop!


‘In het begin liet ik de zaadjes die Casa Resgate plantte niet ontkiemen’, zegt Samuel, ‘maar ik bewaarde ze in mijn hart’. In al die jaren heb ik mijn moeder zien lijden. Ik had de hoop om mezelf en mijn moeder op een dag veranderd te zien, goed, sterk te zien. Ik besefte dat mijn moeder meer leed dan ik, omdat ze een vrouw is. Ze was verslaafd aan crack en dat maakte ik van dichtbij mee.’’

Samuel werd vader op straat. Tijdens de zwangerschap waren Samuel en de moeder van zijn dochter op straat. Zijn dochter is niet op straat geboren, maar wel opgegroeid op straat. Samuel zegt dat de mensen van Resgate vanaf het begin altijd volhardden en altijd hulp aanbaden om te veranderen. Beetje bij beetje begon hij het in zich op te nemen en in praktijk te brengen. Zijn dochter woonde bijna een jaar in Casa Resgate, haar ouders konden niet goed voor hun dochter zorgen. Even later vonden ze huisvesting, maar konden dat vanwege de drugs niet betalen en belandden weer op straat. Kort daarna vond de moeder een opvanghuis voor haar en haar dochter, Samuel bleef op straat en automatisch waren de moeder en zijn dochter veel op straat om Samuel te ontmoeten.

Samuel vervolgt: ‘‘Het brak echt mijn hart toen ik mijn dochter in die situatie zag. En ook mijn moeder in dezelfde situatie. Ik besloot in mezelf dat ik een stap vooruit ging zetten! Ik leerde een man kennen die Rodrigo heette, hij gaf me een helpende hand en zei: ‘Kom op, Samuel’. Ik had geen ervaring met een afkickkliniek, maar het zaadje dat daar in het begin was geplant begon vruchten af ​​te werpen. God altijd aan het werk in mijn hart: ‘Samuel, ga, ga vooruit!’ En ik ging naar een afkickkliniek. Ik liet mijn dochter achter bij haar moeder, in de situatie waarin zij zich bevonden. Ik liet mijn moeder achter in de situatie waarin zij verkeerde. Ik was de man van het gezin en ik heb ze achtergelaten. Ik heb zes maanden in het opvanghuis doorgebracht, zonder mijn moeder te zien, zonder mijn dochter te zien. Dit deed pijn, maar ik wist dat het deel uitmaakte van het proces. Ik onderwierp me. Vanaf het begin zeiden mensen: ‘Als jij gaat, verander je de geschiedenis van je familie!’ Het begon bij mij, bijna automatisch ging mijn moeder toen ook!’’

‘Er waren nog twee mensen op straat, mijn dochter en haar moeder. Ik behandelde mezelf eerst, zocht hulp en zocht daarna naar hen. De moeder van mijn dochter begon ook met een behandeling, we vormden weer een gezin, maar ze gaf dit proces op en keerde terug naar haar oude leven. Ik ging verder met mijn moeder. Maar ik kon het niet aanzien, ik was bang dat de moeder van mijn dochter weer terugkeerde naar het leven waar ze vandaan kwam en dat ze onze dochter meer wilde nemen. Mijn grootste angst was dat ik mijn dochter alles zou laten meemaken wat ik had meegemaakt. Ik bad tot God. God hoorde mij en vandaag de dag ben ik de verantwoordelijke voor mijn dochter! Haar moeder gaf het op en liet haar onder mijn verantwoordelijkheid achter. ''

‘’Mijn moeder maakte de behandeling af, ontmoette een man, zij zijn nu een jaar getrouwd. Waar mijn moeder een onderkomen op straat had, een tent, heeft mijn moeder vandaag de dag een appartement. En vandaag de dag begrijp ik, dat mijn grootste bediening, het dienen van mijn dochter is! Niet een afkickkliniek, niet op straat. Vandaag de dag is mijn totale focus, haar, daar moet ik mezelf behandelen. Zij geeft mij kracht, zodat ik vooruit kan!’’


Geen opmerkingen:

Een reactie posten