zaterdag 13 april 2024

‘Wat ik ten kwade gebruikte, wil ik nu ten goede gebruiken.’

Het team van Casa Resgate helpt daklozen, in de overtuiging dat ze de straat kunnen verlaten en hun leven kunnen veranderen. God heeft de mens niet geschapen om gevangen te zitten in verslavingen en een leven zonder waardigheid op straat te leiden. Omdat wij hierin geloven, bieden wij een pad aan voor degenen die van de straat willen komen.

‘Ik had geen problemen met drugs of drinken, maar ik was een drugsdealer. 8 jaar lang was ik levens aan het vernietigen. Roem, status en geld hebben mij niets opgeleverd.'' zegt meneer Luiz als ik (Gerdien) op een ochtend met hem spreek. Hij is in Casa Resgate en ik neem de tijd om hem wat vragen te stellen.

Meneer Luiz zou niet de eerste zijn die naar een herstelhuis/afkickkliniek zou worden gebracht, aangezien de meeste mensen daarheen gaan vanwege alcohol- of drugsverslaving. Meneer Luiz was echter al een bekende op straat. Een drugsdealer die velen kenden, ons team sprak meerdere keren met hem.

Op een dag passeerde ons team hem opnieuw en Anderson, de leider van Casa Resgate, sprak tegen Luiz: ''Pas op, ga terug naar God, want hij geeft je nog een laatste kans.'' En deze zin bleef zich herhalen in het hoofd van de man. Meneer Luiz. “Twee dagen ervoor werd ik geconfronteerd met mensen van een andere bende. En ik dacht echt: heeft God mij bevrijd of zit dit allemaal in mijn hoofd?’’, zei Luiz een tijdje later tegen ons team.

De volgende dag zei een vriend van hem dat hij naar Casa Resgate ging, hij zei dat het het laatste Open Huis was voordat hij naar het kamp ging dat Casa Resgate twee keer per jaar organiseert voor daklozen. Luiz ging met zijn vriend mee. De inschrijving voor het kamp was al gesloten. 'Maar ik heb met Anderson gesproken. Geef me een kans, laat me gaan. Anderson zei nee, maar ik zei dat je me kon helpen, ik wil veranderen. Oké zeg niets meer en ik zal zien wat ik kan doen, zei Anderson. ''

Uiteindelijk kon Luiz mee naar het kamp omdat anderen die ingeschreven stonden niet meer mee wilden. Tijdens deze vijf dagen van het kamp besefte Luiz dat hij uit zijn situatie moest komen, dat hij niet langer betrokken wilde zijn bij de misdaad, dat hij niet langer de levens van andere mensen wilde vernietigen. Hij wilde naar een Herstelhuis, niet vanwege de drugs, de drank, hij wilde zijn karakter veranderen. Vaak zit het probleem in ons karakter. Mensen die drugs gebruiken, drinken, ze zoeken, ze zoeken naar iets. God wil alles voor ons zijn. God wil aan ons karakter werken om meer op Hem te gaan lijken.

Meneer Luiz is nu op de goede weg. Hij heeft spijt van zijn verleden, nu wil hij vooruit kijken en wat hij ten kwade gebruikte, wil hij nu ten goede gebruiken.

“Nu wil ik zielen redden. Ik heb zielen verloren laten gaan, ik heb mensen vernietigd, nu wil ik zielen voor God zoeken. Zielen bij God brengen, ik veel gezinnen heb vernietigd, veel moeders heb ik laten huilen, ik heb kinderen zonder eten laten zitten omdat ik drugs verkocht. Maar dat is nu verleden tijd, nu leeft Christus in mij!’’, aldus meneer Luiz.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten